Kinderen van het basisonderwijs

Het Geldweg spel

Het Geldweg spel

Doelgroep:

1ste, 2de en 3de graad lager onderwijs

Doelstellingen:

GELDWEG wil kinderen uit het lager onderwijs op een speelse manier leren omgaan met geld. Door de juiste keuzes te leren maken en bewust te leren anticiperen op onvoorziene kosten en omstandigheden groeien de leerlingen op tot kritische consumenten.

Algemene omschrijving:

GELDWEG is een eenvoudig en leuk bordspel. Het werd ontworpen door het OCMW Zottegem in samenwerking met de Zottegemse basisscholen en de Provincie Oost-Vlaanderen. 

Het geeft leerkrachten op een zeer toegankelijke en gemakkelijke manier de kans om hun leerlingen stap voor stap mee te nemen in een verhaal op weg naar de eindtermen.
Het spel groeit immers mee met de leerlingen en blijft hen jaar na jaar verrassen met nieuwe boeiende thema's.Kinderen uit de eerste graad leren hoe je geld kan uitgeven zodat er naast voeding en kledij toch nog centjes over zijn om iets leuk te doen.
Kinderen uit de tweede en derde graad maken stilaan kennis met het echte leven: verborgen verleiders, de mogelijkheden en gevaren van reclame, leningen en kopen op krediet. Het overzicht behouden en een grondige budgetplanning vormen hierbij de uitdaging.

Het pakket kan ook gebruikt worden in de eerste graad secundair onderwijs en het buitengewoon secundair onderwijs

Opmerkingen:

Scholen en organisaties die dit wensen kunnen het spel ook aankopen. De kostprijs hiervoor is 89 euro. Hier vind je meer bestel informatie.

Aanbod vanuit BIZ Noord-West-Vlaanderen:

Partners van BIZ Noord-West-Vlaanderen kunnen dit spel gratis ontlenen. Indien gewenst kan een medewerker van BIZ een beknopte toelichting bieden aan de ontlener(s) omtrent de werking van het spel. Interesse? Neem dan contact op.

vectortekeningen_budgetinzicht

GELDWEG wil kinderen uit het lager onderwijs op een speelse manier leren omgaan met geld. Door de juiste keuzes te leren maken en bewust te leren anticiperen op onvoorziene kosten en omstandigheden groeien de leerlingen op tot kritische consumenten.